איפיון אפליקציה : שלבים בעיצוב חווית המשתמש
לפני שניגשים לממש את האפליקציה שלכם, להלן 6 זוויות אפיון כדי שהמוצר הדיגיטלי שלכם יוכל להתממש.
בין אם אתם צריכים אפיון אפליקציה לאייפון או אפיון אפליקציה למובייל, זה לא אומר שאתם חייבים ללמוד אפיון אפליקציות כמו אלו שזה ממש המקצוע שלהם, אבל בהחלט יש באפשרותכם להציג התקדמות בשלה ברעיון שלכם שתקל עליכם בהמשך בתקשורת עם נותני השירות.
אפיון אפליקציה, איך זה עובד?
כשמדברים על אפיון אפליקציה, חשוב להבין שיש סוגים שונים של אפיון אפליקציות, לכל אחד תפקיד משמעותי בדרך והתייחסות שונה. לא את כל סוגי האפיונים יכול כל אדם להכין, אך בהחלט רצוי לדעת ולזהות אותם כדי להבין טוב יותר את התהליך כולו.
אפיון אפליקציה טוב ומדוייק, חוסך בעלויות רבות ובזמן יקר שבדרך כלל אינו מצוי בשפע אצל יזמים ולכן השקעה באפיון בדרך כלל מחדדת ומפקסת את הרעיון עד לפרטים הקטנים ומאפשרת שפה משותפת
עם כל מספקי השירות והסתכלות על הרעיון או המיזם בעין רחבה יותר. האפיון בשלבים הראשונים מאפשר לזהות בעיות בממשק המשתמש, בהבנת הממשק, במטרה של השירות או האפליקציה ובטעויות שמקורן בהתמצאות וביצוע פעולות רצויות.
עדיף לשנות, לתקן ולחשוב מחדש בשלבי האפיון מאשר בשלב עבודת הפיתוח מטעמי עלויות וזמן.
מסמך אפיון אסטרטגיה מוצרית
מסמך אפיון אפליקציה זהו מסמך שבדרך כלל נכתב ע”י היזם ומטרתו לחדד את המטרה של השירות, הצורך שלו והדרך לפתרון.
במסמך זה שנכתב בשפה פשוטה ועניינית חשוב למצוא ולזקק את הייחוד הערכי המוכח של השירות/ אפליקציה בשוק התחרותי, אם אין לכם כזה, כדאי שתחשבו מחדש ואם יש לכם כזה, כדאי שתחדדו אותו כי זו אבן היסוד של העבודה שלכם.
לאחר שכתבתם מסמך כזה עברו עליו שוב ושוב ותמחקו מילים/ משפטים שגם בלעדיהם הרעיון שלכם נהיר ברור דיו. אין צורך להרחיב ולספר סיפור אלא לתאר במדויק ובקצרה מה האפליקציה שלכם עושה. דוגמה טובה היא מבחן המעלית, כשמישהו שואל אתכם במעלית מה האפליקציה שלכם עושה יש לכם 30 שניות לספר לו וכמובן, שיבין.
אפיון פונקציונאלי
האפיון הפונקציונאלי מפרק את האופי לתהליך או סיפור. תדמיינו את המשתמש שלכם מוריד את האפליקציה ומרגע שהיא פתוחה בפניו מה אתם רוצים שיקרה.
טיפ חשוב: את המטרה העיקרית שאתם רוצים להניע את המשתמשים שלכם לפעולה, תשימו תמיד במרכז העניינים ותוודאו שמכל מקום ובכל תנאי שפשוט ומיידי למשתמש שלכם להגיע אליה.
אנשים בעלי דמיון ויזואלי בדרך כלל ידמיינו את המסלול שהמשתמש עובר ויורידו את מה שהם רואים אל הנייר, ואנשים בעלי כשרון טכני יראו את המסלול בצורה של היררכיות או סדר טכני.
כך או כך התוצאה הסופית שאתם רוצים לקבל היא מסמך עם סיפור, שכל נקודת ציון בו מהווה נקודת עצירה להתייחסות בדרך של המשתמש שלכם באפליקציה.
אתם יכולים להוסיף המחשה מאויירת ליד כל הסבר או שלא, הכל לפי יכולתכם כמובן, בכל מקרה בכל נקודת ציון חייב להיות הסיפור שלה, מה קורה כאן, מה אפשר לעשות כאן, מה אני רוצה שהמשתמש יעשה כאן.
אפיון WIRE FRAMES
זהו אפיון אפליקציות אינטראקטיבי ברמה מתקדמת יותר שבדרך כלל נעשה ע”י בעל מקצוע או יזם בעל נגישות לכלים כאלו הפזורים ברחבי הרשת.
בדרך כלל זהו תרשים זרימה אינטראקטיבי שאפשר לשוטט בו ובפעם הראשונה להרגיש את חווית הטיול שעושה המשתמש באפליקציה שלכם.
בשלב זה הסיפור שלכם מתורגם למסכים ומהווה את הביטוי למטרה שלכם, זהו אינו שלב שיש בו עדיין עיצוב, אך ניתן לקבל תחושה של כוונת המשורר. בשלב הזה מתרחשים רוב ההידוקים והשינויים מכיוון שבמימד החדש שנוסף – מימד האינטראקטיביות, אפשר לראות חסמים, לולאות, כפילויות ושאר מזיקין.
לאחר שעברתם על כל אלו, המעצב שלכם יכול לקחת את המסמך וליצוק את עיצוב (UI) האפליקציה. בשלב זה מתרחש הקסם שנקרא UX וזה הביטוי השל הסיפור שלכם לכפתורים תמונות וצבעים במיקומים שונים ובגדלים שונים.
זו תיאוריה מעשית המשלבת ידע רב, ניסיון ופרקטיקה שבסופו של דבר אמורה לייצר את התהליך הקצר והאינטואיטיבי ביותר להשלמת המטרה שלכם עבור המשתמש.
אפיון אפליקציה ומוצר דיגיטלי – מוקאפ Mockup
המוקאפ, הוא הדובדבן שבקצפת, לפני שיוצאים לעבודת הפיתוח. המוק אפ, בדומה ל WIREFRAMES, מציג את התהליך האינטראקטיבי שהמשתמש עובר בתוספת העיצוב הסופי של האפליקציה, גם כאן יש מספר תוכנות אינטרנט המספקות מענה טוב מאוד ליצירת המוקאפ. תוכנות אלו מאפשרות לבסוף התקנה פשוטה של דמו האפליקציה על גבי המדיות (ניידים/ לפטופים/ טאבלטים ואחרים) ומאפשרת לכם לראות את האפליקציה במצב הקרוב ביותר למציאות.
גם כאן, מגלים כל השותפים לדבר שלעיתים יש לא מעט עבודת שיפור וטיפול באותם חסמים ומזיקין שהזכרנו קודם לכן ובדרך כלל מתבצעים בשלב זה כמה סבבי תיקונים ושיפורים לתוצאה מושלמת ורצויה.
בדרך כלל אפיון המוקאפ מהווה תמונת מצב טובה מאוד למפתחים ויש כאלו שאפילו מדלגים על שלב האפיון הטכני שמכיל את כל המקרים והתגובות של האפליקציה ברקע. לא הייתי ממליץ לוותר על השלב הבא בכל מחיר, אלא בבחינת כל מקרה לגופו ובמורכבות המקרים והתגובות.
אפיון אפליקציה ומוצר דיגיטלי – אפיון טכני
אפיון אפליקציות בהיבט הטכני הוא משימה למביני עניין. אפיון טכני כולל בתוכו הבנה מורכבת של התהליכים בקליינט (בצד המשתמש) ובבק אנד (צד שרת).
כדי להסביר שלב זה, תתארו לעצמכם מסך אחד באפליקציה שאתם מכירים, נניח WAZE. תדמיינו את המסך הראשי של האפליקציה, לכל כפתור, צבע או סימן יש פונקציה מסויימת שעליו לבצע, עבורכם כמשתמשים זה אמנם פשוט ואינטואיטיבי אך עבור המפתחים ישנם עשרות תהליכים המתרחשים ברקע בכל זמן נתון.
לדוגמה: מה קורה אם אין קליטת לווינים ברגע נתון, מה קורה אם אין קליטת רשת?, מתי מוודאים עצירה מוחלטת? או סתם עצירה ברמזור?.
מכיוון שתשובות לשאלות אלה לא מופיעות באפיון המוקאפ יש לתת עליהן את הדעת במסמך המכיל את כל האינטיליגנציה של המקרים והתגובות של האפליקציה והתקשורת שלה עם השרת.
אפיון אפליקציה ומוצר דיגיטלי – Usability test דוח שמישות וחווית משתמש
לאחר שהאפליקציה שלכם עומדת על הרגליים, אתם רוצים לבצע ביקורת ובדיקת תקינות. שלב זה חוסך לכם המון בעיות בריצת אמת של האפליקציה והוא יכול להתבצע בקלות אם מגדירים אותו נכון.
ראשית, יש להגדיר מספר דברים שאתם מעוניינים לבדוק כגון: תאימות לאילו מכשירים, לאילו גירסאות מערכת הפעלה, תאימות העיצוב על פי המוקאפ, בדיקה פונקציונאלית שכל כפתור/ סמל ופעולה עושה את מה שהיא נועדה לבצע, בדיקת עומס משתמשים בזמן נתון, סימולציה של תקלות כגון אי חיבור לרשת, אי חיבור ל GPS ועוד…
וכמובן איך לא, בדיקת משתמשים חדשים כקבוצת ביקורת וקבלת הערות כלליות לשיפור ה FLOW הכללי.
יש עוד המון סעיפים שניתן לבדוק בתהליך זה, כמובן שעל פי צורך ועניין ובכל מקרה, מסמך ממוקד, שוב ייצור שפה משותפת לכל הנוגעים בדבר. גם כאן הרשת מספקת מגוון רחב של קבוצות בדיקה מרחבי העולם על פי צורך.
תוכלו לקרוא עוד במאמר שלי על דוח שמישות וחווית משתמש
כשמסתכלים על התמונה כולה, מטעמי תקציב, זמן או עניין, אין חובה לבצע את כל השלבים. הניסיון עם זאת מלמד שלקצר תהליכים, מוביל אותנו בהכרח למקום שממנו רצינו להימנע ולכן ההמלצה שלי היא ללמוד היטב על התהליכים הללו ולנסות למזער הוצאות וזמן בבחירת הספקים הנכונים ולא בויתור על תהליך חשוב בדרך.