תהליך אפיון UX, מה לקוחות צריכים לדעת?

תהליך אפיון UX, מה לקוחות צריכים לדעת?

יש לכם רעיון למוצר או שירות ואתם להוטים כבר לגשת למלאכה? מעולה! הגעתם למקום הנכון. רגע לפני שתוציאו זמן, כסף ואנרגיות אחרות, כדאי שתדעו כמה דברים שיקדמו אתכם ואת המוצר שלכם מהר יותר אל המטרה, ובוודאי שבטווח הרחוק, יעלה לכם פחות.
מה זה UX ואיך זה יכול לשרת אתכם בעיצוב המוצר שלכם?

עיצוב מוצר דיגיטלי שונה מכל מה שאתם מכירים בעיצוב. המעצב אשר יושב לתכנן את עיצוב המוצר שלכם ואת ממשקי המשתמש חייב לשלוט לא רק בחדשנות העיצובית המקובלת בשוק אלא גם בתהליכים שקהל היעד שלכם אמור לעבור במסלול שאתם תציבו לו.

המעצב מחוייב לקחת את כל הפרטים בחשבון, לצפות את נקודות התורפה ולמקסם אותם להצלחת המוצר.

עבורכם זה אולי ברור, עבורנו המעצבים, זו משימה לא פשוטה. מעצב טוב יודע לעשות את העבודה ולהגיש סקיצה שנראית טוב, לעומתו מעצב מצויין (תותח) יודע לראות ולצפות את כל התהליכים עוד לפני שהתחיל לעבוד הלכה למעשה על העיצוב ולצפות את כל האינטראקציות ונקודות הכשל ולתת להן פתרונות.

הדגשה

חקור את הלקוח שלך, המטרות, קהל היעד, מצא דוגמאות מהקטיגוריה שעובדות טוב ושלא עובדות בכלל, אל תתבייש ל”העתיק” ולנכס לעצמך דברים מצויינים שמתאימים לך.

רק לאחר שהבנת את כל אלו, אתה יכול לגשת לשלב הבא. בסס את העבודה שלך ואל תהסס לשאול שאלות שלעיתים נראות כואבות ללקוח שלך.

מצאתי שבחלק ניכר מהפרוייקטים שביצעתי, הלקוחות לא הגיעו ממוקדים על המטרה ולא ידעו לענות בפשטות על השאלה: מה אתה רוצה שיקרה בסוף?

חלק מהלקוחות חושבים שהם יודעים מה הם רוצים ומגיעים עם שרטוטים של 20-40 מסכים שבקלות ולאחר מחשבה ניתן להפוך אותם למסכים בודדים.

כל חשיבה בשלב הזה תוביל אותך ליתרון בהצלחת הפרוייקט. זכור – הצלחת הפרוייקט היא הגשמת המטרה של הלקוח.

הגדרה

בשלב זה תוכל ליצור נקודת מבט, קונספט, פרספקטיבה אישית שלך ומהניסיון שלך על צרכי הלקוח מתוך האינסייטים שרכשת בשלב הראשון.

כאן אתה בעצם יוצר ובורא את הבסיס לרעיון המרכזי של האפליקציה. לא לשכוח שרוב רובן של האפליקציות המנצחות מציגות ומבליטות שירות אחד עיקרי.

בדיוק כמו בשיווק נכון הרעיון המרכזי הוא ייחודי ומייחד את השירות ולמרות שברוב המקרים האפליקציה מספקת אלמנטים נוספים, הרעיון המרכזי נשמר ייחודי. (לדוגמה אפשר לראות שיש מאות אפליקציות של מסרים מיידיים, אבל כל האפליקציות המובילות מייחדות רעיון קונספטואלי מרכזי וייחודי אחד).

הידוק

אתגרים שונים דורשים פתרונות יצירתיים. בשלב זה, אפשר ליצור וריאציות שונות של פתרונות לאתגרים שונים.

כפי שכבר אמרנו, מעצב תותח יכול לצפות בתהליך הרצוי המתרחש בראשו ולדמות את התהליך שהמשתמש עובר ושם, לצפות נקודות תורפה. לנקודות התורפה האלו, המעצב יביא ממיטב נסיונו ומחקריו את הפתרונות היצירתיים ביותר והפשוטים ביותר שלעיתים קרובות מייצרות את הערך הייחודי של האפליקציה (טינדר, שזאם).
שלב זה כולל מונח הנקרא WIREFRAMES שמשמעו ליצור את הבסיס האינטראקטיבי הראשון לתהליך שעובר היוזר בתוך השירות וללמוד ממנו על הבעיות וההזדמנויות הטמונות בו.

אבטיפוס

לאחר שהתהליך קיים והפתרונות המוצעים לנקודות התורפה נבררו והוחלטו, אתם רוצים לשים את הכל על מצג ויזואלי ולתת לסובבים אתכם כולל הלקוח כמובן לדבר בשפה אחת. הצגה זו מדמה את המוצר בצורה הקרובה ביותר למציאות. ישנם כלים רבים וטובים בשוק ליצירת פרוטוטייפ ולבדיקת המוצר עוד לפני שהשקעתם כסף ואנרגיה על פיתוח. (לדוגמה: https://projects.invisionapp.com)

אין כמו התנסות

קבוצת ביקורת – זה הרגע המכריע בעבודה, לאחר שהושקעו בה מירב המאמצים ליצור מוצר ייחודי ומנצח. ההתנסות של קהל היעד תקבע את השלב הבא, או האם אנחנו נדרשים ללכת צעד אחד אחורה כדי לפתור דברים שלא צפינו. גם כאן ישנם אתרים המספקים שירותים של קבוצת ביקורת בהסתמך על מאפייני קהל היעד שלך. (לדוגמה: http://www.solidifyapp.com/, https://www.usertesting.com/product/mobile-application-testing, https://www.applause.com/mobile-app-testing/)

תמיד שימו לכם בראש: אם אתם חוסכים בשלב הזה של העבודה, כנראה שתשלמו על זה ביוקר אחר כך, נתקלתי לא מעט במקצי שיפורים ותיקונים לאחר הפיתוח, דבר שעולה ביוקר וגוזל זמן יקר.

זמין לכל בקשה

השאירו פרטים ברורים ואחזור אליכם עד הארוחה הבאה, מבטיח.

    logo-face-fucsia
    איתי אלון
    מנכל ובעלים

    Related Posts

    1
    ItayAlon.com
    הי
    איך אפשר לעזור?
    דילוג לתוכן