הקשר בין UX, פסיכולוגיה של משחקים, שיטת אדלר, ועבירות תנועה.

UX – הדרך לטפל באתגרים באופן אינטואיטיבי כך שתפיק את מקסימום האפקטיביות של המטרה

UX ,פתרון פשוט, אינטואיטיבי ויצירתי לבעיות או אתגרים המצויים לרוב בעולם הדיגיטלי

כמומחה UI UX, חלק מהגדרת התפקיד שלי היא לתת פתרון פשוט, אינטואיטיבי ויצירתי לבעיות או אתגרים המצויים לרוב בעולם הדיגיטלי.

האמת שמומחיות זו לא מסתיימת בעולם הדיגיטלי בלבד ואני מוצא את עצמי לא פעם מנתח מצב או שרשרת מצבים שיש בהם אתגרים לא קטנים ומצויים בעולם הפיסי.

האתגר אותו אני רוצה לנתח בפניכם הפעם הוא אתגר לא קטן, עבירות תנועה.

מהיום הראשון שהאדם המציא את הרכבים, נוצרו גם עבירות התנועה. והמדינה בהתאמה לזה, מעדכנת כל העת סטים של פתרונות לעבירות תנועה חדשות שנוצרות עם הזמן עקב מציאות חדשה בעולם התעבורה (פקקים, כבישים, מהירויות חדשות וכו…)

הדרך שבה מטפלות רשות האכיפה והמדינה בעבירות התנועה (כמו כמעט בכל תחום אחר) מיושנת וכנראה שגם לא ממש עובדת בצורה כזו שהלכה למעשה מונעת אחוז גבוה יותר של עבירות תנועה. קחו לדוגמה את חוק המחזור הבקבוקים והפחיות. גאוני! ביום שהחוק הזה יצא לפועל באורח פלא המטרד הזה שהיינו כל כך מורגלים אליו נעלם. נעלם לא רק בגלל שזה WIN WIN לכל הצדדים, אלא במיוחד ובעיקר בשל העובדה שיש כאן ערך מדיד מיידי. אתה אוסף בקבוק, מקבל עליו כסף.

בעולם עבירות התנועה, זה לא ככה, לפחות לא ב90% מהן. מלבד עבירות חמורות של ממש כגון נהיגה בפסילה או נהיגה קיצונית, לרוב העבירות יש ענישה לא מותאמת למטרה.

השיטה

בואו נדבר על השיטה. אז כמו ב עולם ה UX, חייבים גם כאן ללטש את הערך שהיוזר (הנהג העבריין) מקבל. ערך יכול להיות חיובי או שלישי כמובן. אם הערך הוא חיובי – היוזר ירצה להיות שם ואם הערך בצד השלילי של הסקאלה – היוזר ירצה להימנע ממנו בכל מחיר. במבט ראי לעבירות התנועה ולמספר התאונות והנפגעים אני לא צריך להבין גדול כדי לדעת שיש חוסר הלימה בין הענישה המוצעת היום לבין הערך שהנהג נחשף אליו.

הערך השלילי בענישה הזו מחולק לשניים:

עונש – עונש על עבירת תנועה נע במנעד רחב של אפשרויות: שלילה, קנסות, החרמה, קורס נהיגה מונעת ופסילה מנהלית. רוב העונשים מסתכמים בקנסות או קנסות וניקוד. אם אמרנו שלעבירות תנועה יש תוצאה מדידה בשטח, הרי שמספיק שרוב עבירות התנועה שהענישה עליהן לא מייצרת את ההרתעה המתאימה יגרמו בשורה התחתונה להספדים אדירים של זמן, כסף ובריאות, והתופעה רק תלך ותחמיר.

שיטת הנקודות – שיטה שאמנם לקוחה מפסיכולוגיה של משחק באופן שלישי שבסוף, המנצחים זוכים לקורס נהיגה מונעת. מצחיק, כולנו מכירים את השיטה הזו כמעט בכל משחק שאנחנו משחקים בו אבל כאן בחרו לייצג את המבנה השיטתי בסדר הפוך. המנצח הוא המפסיד.

אז איך ניגשים להסתכל על זה מחוץ לקופסה?

כמו בכל אפיון ותכנון אפליקציה או מוצר דיגיטלי, מה שמייצר את הנאמנות והדביקות של היוזר ברמה החיובית הוא הערך. ככל שהערך מתרחק מנקודת האיזון (שווה לי להתאמץ – לא שווה לי להתאמץ)  ברמת ה”יש לי מה להפסיד כאן ועכשיו” למשחק יש פוטנציאל להצליח.

הפתרון שלי לאתגר מחבר שלש גישות: UX חווית משתמש,פסיכולוגיה של משחקים ושיטת אדלר

אז מה אני לוקח מכל שיטה?

שיטת אדלר – העונש חייב להיות יעיל והוגן וקשור ישירות למעשה, בזמן בו המעשה התבצע או קרוב אליו. בדקתי – זה עובד, זה עניין שדורש מחויבות ויצירתיות אבל זה שווה כל רגע.

פסיכולוגיה של משחקים  קחו שיטות ענישה הנהוגות במשחקים. האמת שלכל משחק יש מטרה שאליה יש להגיע בדרך ובזמן או לצבור ניקוד. בואו ניקח לדוגמה מונופול הענישה היא בית כלא שבו אתה ממתין שני מהלכים מעצבנים שאולי יגרמו לך לפספס את הגשמת המטרה במשחקון הזה, אותו דבר בסולמות וחבלים והרבה משחקים אחרים. ענישה זו אפקטיבית כי היא מממשת את עצמה במקום וברגע.

UX – הדרך לטפל באתגרים באופן אינטואיטיבי כך שתפיק את מקסימום האפקטיביות של המטרה (מקסימום רווח או במקרה שלנו מינימום רווח)

הפתרון

במקום לדבר על זה אני אתן דוגמה:

משה יצא בבוקר לעבודה מרעננה לתל אביב, בצומת הכבישים פארק רעננה – 531 יש בבוקר פקקים גדולים מאוד ושם, משה החליט באור צהוב לחצות בצומת לא פנוי ולעבור את הרמזור.

העבירהכניסה לצומת לא פנוי והפרעה לתנועה

התוצאה: פקק, חוסר סדר בצומת, סכנה לתאונות ומפגע עם הולכי רגל, הסתרת התנועה, הלחצת נהגים אחרים.

העונש: 6 נקודות וקנס כספי היכול להגיע לאלפי שקלים, תלוי בחומרת העבירה וברקורד של הנהג

בואו נדבר על הנקודות – שיטת צבירה מיושנת, שלא עובדת והסיבה שהיא אינה עובדת היא כי הנהג לא מרגיש אותה כאן ועכשיו. על פי אדלר זה לא היה עובד ובצדק.

עכשיו נדבר על הקנס – שיטה שאני מודה, לא נעימה לכיס אך שוב, לא עונה על האפקט המיידי של העונש (ברוב המקרים התשלום נועד לחודשיים שלשה) וכסף זה רק כסף חברים, למי שיש ואין, הוא לא ממש מזיז לנו וגורם לנו ללמוד.

אז שרוב עבירות התנועה נגמרות הענישה שאין בה אפקטיביות על המעשה, זו התוצאה שיש לנו: יותר תאונות, יותר פקקים, יותר לחץ וסטרס בכביש ויותר נזקים. וכמובן הכביש הפך להיות מקום של בריונות.

הפתרון הוא פשוט:

המטרה של הנהג: להגיע ממקום א למקום ב.
רוב העבירות נעשות על נרטיב של מהירות ופזיזות כמו כן חוסר התחשבות בזולת
העונש המידי הצריך להינתן שקשור למטרה:
קנס כמובן, לממן את מערכת האכיפה

והדבר הכי אפקטיבי: תן מספר טלפון, קבל מאיתנו SMS. יש לך 10 דקות למצוא מקום חנייה ולהמתין X זמן המתנה שתידרש. אתם רוצים לתבל את העניין עוד קצת? הנהג יידרש לענות על מספר שאלות הקשורות בנהיגה כחלק מזמן ההמתנה שלו.

האכיפה היא אוטומטית ודיגיטלית וכואבת לנהג איפה שהכי מציק לו. הסיפור שהנהג מספר לעצמו צריך להיות כזה: “על השטות הזו הרסתי לי את הבוקר, או את היום”. כמה פעמים כאלו ואני מבטיח לכם שעולם עבירות התנועה הקלות ייראו אחרת.

האכיפה היא אוטומטית ודיגיטלית וכואבת לנהג איפה שהכי מציק לו. הסיפור שהנהג מספר לעצמו צריך להיות כזה: “על השטות הזו הרסתי לי את הבוקר, או את היום”. כמה פעמים כאלו ואני מבטיח לכם שעולם עבירות התנועה הקלות ייראו אחרת.

זמין לכל בקשה

השאירו פרטים ברורים ואחזור אליכם עד הארוחה הבאה, מבטיח.

    logo-face-fucsia
    איתי אלון
    מנכל ובעלים

    Related Posts

    1
    ItayAlon.com
    הי
    איך אפשר לעזור?
    דילוג לתוכן