חווית משתמש

User Experience

“העיצוב של כל דבר, על פני מדיות שונות, כשחוויה אנושית היא תוצאה ברורה, והפעלת אנשים היא מטרה ברורה.”
ג’סי ג’יימס גארט

 

חווית משתמש או כשמה הלועזי UX, קיצור של המונח USER EXPERIENCE, היא תיאור החוויה שחווה משתמש בזמן פעילותו במערכת (אתר, אפליקציה, תוכנה, מוצר או שירות).

חוויית המשתמש עוסקת בפן החווייתי של השימוש ולמעשה ‘מודדת’ את תחושותיו ושביעות רצונו של המשתמש כתוצאה מהשימוש או הגלישה.

האלמנט החווייתי נולד מתוך ההבנה שהמשתמשים זקוקים הן למענה פרקטי והן למענה רגשי – ולמעשה הם רוצים להרגיש שהאתר, האפליקציה או התוכנה מבינים אותם ואת הצרכים שלהם, ‘מדברים’ בשפה שלהם ויכולים להפוך את תהליך השימוש לנוח, ידיותי, פשוט ומהנה.

חוויית משתמש טובה יכולה לחסוך מאמצי הטמעה והשקעה בפעילות ניהול ידע לעידוד השימוש וניהול השינוי.

תחושה חיובית תביא את המשתמש לעשות שימוש חוזר באתר, מנגד, תחושה כללית שלילית בנוגע להיבטים אלו, תמנע ביקור חוזר של המשתמש ותפחית פעולותיו באתר.

בשנים האחרונות תחום חוויית המשתמש הפך למשמעותי בכל פתרון מחשובי בכלל, ופתרונות ניהול ידע בפרט, ונתפס כמרכיב קריטי והכרחי (CSF)

חווית משתמש מורכבת ממספר גורמים הפועלים יחד:

הצגת מידע בעל ערך:
התאמת המידע לצורכי קהל היעד ולמטרות שלשמן נכנסים המשתמשים לאתר.

שימושיות:
הפונקציות הקיימות באתר ופשטות התפעול שלהן.

קלות והתמצאות:
מידת הקלות שבה ניתן למצוא מידע ולנווט בין דפי האתר (יצירת עקביות בין דפי האתר, בניית סרגלי ניווט אינטואיטיביים ובעלי היגיון עבור המשתמש.

התחדשות:
עדכון שוטף של תוכן האתר והמידע המופץ בו.

שקיפות:
מתן אפשרות לבחון את אמינות המידע הקיים באתר.

אסתטיות:
המראה הכללי של האתר, מידת היותו נעים לעין, שימוש בצבעים שיהיו אסתטיים עבור המשתמש.

נוחות:
היכולת של המשתמש לשוטט באותו אתר בהתאמה לדפדפנים שונים ולרזולוציות מגוונות.

אמינות:
העברת מידע מהימן למשתמש והימנעות מטעויות או הטעיות.

נגישות:
יצירת ארכיטקטורת מידע שתותאם לדרך שבה המשתמש מחפש מידע באתר ובמיוחד לדרך החשיבה של המשתמש. למשל, היכן יהיה סבור המשתמש שהמידע יימצא באתר?

חיוג מהיר