אינטגרציה בין עיצוב לפיתוח במוצרים דיגיטלים

עיצוב ופיתוח למוצרים דיגיטלים ואפליקציות וכלים שימושיים בעבודה מול מפתחים

‏עבודה בצוותים בין מפתחים למעצבים

בואו נודה בזה, לעבוד בצוותים זה לא קל, במיוחד בצוותים שאינם אינטגראלים ופועלים במטרה להרים מוצר דיגיטלי. אתם יכולים לחשוב על זה כמו קבוצה שקמה ופועלת למען מטרה מורכבת מאוד בזמן מוגבל. בניגוד לקבוצות הקמות באופי דומה, להרכב הקבוצה הזו אחראי אדם אחד שלעיתים קרובות המוטו שמוביל אותו הוא זמן ותקציב ולכן לאף אחד מחברי הקבוצה אין את הפריבילגיה לקבל חבר קבוצה כבקשתו למטרת הייצור של מוצר דיגיטלי או אפליקציה. 

לפתח אפליקציה או מיזם דיגיטלי זה עסק יקר שגובה מהיזם מחיר כבד הרבה לפני שהוא רואה תשואה על ההשקעה שלו אם בכלל, לכן שיקולי הזמן והתקציב ברורים. מתוך המעמד הזה, נוצר צוות שמטרתו להוציא לאור את החלום של היזם ומעצב חווית המשתמש וממשק המשתמש כפי שנמצא על הנייר, בכלים דיגיטלים שונים ובעיקר בחזון.

לפתח אפליקציה או מיזם דיגיטלי זה עסק יקר שגובה מהיזם מחיר כבד הרבה לפני שהוא רואה תשואה על ההשקעה שלו אם בכלל, לכן שיקולי הזמן והתקציב ברורים.

הגבול בין טריטוריית עיצוב המוצרים הדיגיטלים לפיתוח הולך ומתפייד לטובת טכנולוגיות פיתוח הנגישות למעצבים

בשנים האחרונות, הגבול בין טריטוריית עיצוב המוצרים הדיגיטלים לפיתוח הולך ומתפייד לטובת טכנולוגיות פיתוח הנגישות למעצבים בעלי יכולת בסיסית בקוד או שפות עיצוב ופריימוורקים המכילות בתוכן קוד כהכנה למפתחים.

זו נקודה חשובה להסתכלות על העתיד באינטגרציה בין מעצבי מוצרים דיגיטלים לצוותי פיתוח מכיוון שכבר היום, מה שהיה נחלתם הברורה של המפתחים והמעצבים, יכול להסחף בקלות לעבר הצד השני של המטבע. דוגמה טובה לכך הוא עיצוב Front End של מוצר דיגיטלי, Front End או בעברית, צד-לקוח, הוא מונח שנעשה בו שימוש בעולם הטכנולוגיה והפיתוח על מנת להתייחס לחלק הויזואלי של המוצר, בין אם מדובר באתר, תוכנה או אפליקציה, או אפילו מוצר פיזי. בסופו של יום, ה-Front End זה מה שהמשתמש רואה בפועל (מסכים, כפתורים, מיתוג וכו׳).

העבודה ב-Front End מחולקת לשני דברים:

ממשק משתמש (User Interface או UI בקיצור): זה הנראות של המוצר (בין אם הוא אתר, אפליקציה או אפילו מוצר פיזי). עיצוב, צבעים, כפתורים.

חווית משתמש (User Experience או UX בקיצור): בהמשך ל-UI (הנראות עצמה של המערכת), חווית המשתמש היא השימושיות של הממשק משתמש ואיך בעצם המשתמש שלכם חווה את המוצר שלכם. לדוגמה, עשיתם כפתור (זה שייך ל-UI), אבל הכפתור הזה מאוד אנמי ובקושי אפשר לראות אותו – זה כבר שייך לחווית המשתמש.

עיצוב ה-Front End הוא הפיכת ממשק המשתמש (העיצוב)+ חווית המשתמש (ההתנהגות) לקוד שבו המפתח יכול לחבר את הפונקציונאליות הזו לנתונים מאחורי הקלעים.

אז איך עושים את זה?

כלל הזהב: ״תמיד תתייחסו לכל פרט בצוות שלכם כאילו הוא יותר חשוב מכם״

אם תקדישו מעט זמן בליצור יחסים, לדבר, להסביר, ליצור שפה משותפת באמצעים דיגיטלים כמו תהליכי זרימה, ואמצעי תקשורת מתקדמים, תגלו שהיחסים שלכם עם צוות העבודה יוצרים צוות אינטגראלי חזק שמחפה לעיתים על נקודות חולשה נקודתיות בתוך הצוות.

לא מעט שנים של למידה ועשרות צוותי פיתוח אקראיים שיצא לי לעבוד בחברתם, הולידו את הכללים החשובים הבאים להבטחת המשימה.

01.
ערבו את המפתחים מהרגע הראשון

אינטגרציה בין מעצבים למפתחים היא כמו זוגיות שכל אחד מבני הזוג שונה באופיו. כל אחד מהצדדים מביא את האופי שלו, הלחצים שלו והשיקולים שעומדים מאחורי המשימה.

אתם רוצים לערב את המפתחים מהרגע הראשון וליצור יחסים כדי לקבל גיבוי ברגעים הקריטיים. למדתי שיחסים טובים עם המפתחים מקדמים פרוייקטים במהירות וביעילות ויותר מכך, יחסים טובים עם מפתחים פותחים פתח להמלצות ופרוייקטים נוספים, יחסים טובים עם מפתחים, יוצרים צוות אורגני חזק ויעיל לפרוייקטים אחרים.

03.
צרו אב טיפוס לאנימציות ואינטראקציות

מנסיוני, אין דרך אחרת להסביר תהליך, קל וחומר אנימציה או אינטראקציה מאשר להמחיש אותה בצורה ויזואלית. אלף מילים לא יעשו את אותה עבודה כמו מבע גרפי לכוונת המעצב.

אם אתם בין אלה שמעצבים מוצר דיגיטלי בעזרת תוכנה מקצועית כמו XD או Figma, בכל אחת מאלה יש מצב פרוטוטייפ המאפשר לכם ליצור אנימציות ומעברים הממחישים את חווית המשתמש במוצר. ייתרה מכך, הפרוטוטייפ שיצרתם מתורגם לקוד שהמפתח יכול להשתמש בו מבלי לגשש באפלה וכך תוודאו שמה שהתכוונתם באמת כך יהיה.

קחו בחשבון את השלב הזה בעבודה וצרפו אותו למסמך העבודה ולהצעת המחיר, אתם תגלו שזה יקל עליכם את החיים ואת האינטראקציה עם המפתחים בהמשך.

02.
הטמיעו ידע בסיסי בטכנולוגיות ומושגים בעולם הפיתוח

תארו לעצמכם להגיע למדינה שאין לכם מושג לדבר בשפה שנהוגה שם, אתם תמצאו את עצמכם לבד, מנסים להשלים פערים של מושגים ומונחים במקום להתעסק בשיחה.

בשל העובדה שתחום העיצוב ותחום הפיתוח קרובים מאוד, חייב כל מעצב ויזם להבין את המושגים הבסיסיים בעולם הזה, חלקם כבר הזכרתי מקודם, מושגים כמו DB, API, פריימוורק, CSS, Assets ועוד. ידע בסיסי בעולם הפיתוח יעניק לכם ייתרון וביטחון מול צוות הפיתוח ומול היזם.

04.
היו מאורגנים

אמנם הרוח המנשבת במוחו של מעצב היא יצירתית וחופשייה, וזה נראה כאילו המעצב שואב את עבודתו מהדמיון, אבל אל תתנו לזה להטעות אתכם, מעצב טוב בראש ובראשונה מאורגן ומסודר. למעצב מעולה יש שני חלקים במוח המתפקדים היטב: יצירתיות ודמיון מצד אחד וסדר וארגון מצד שני.

בעבודה מולטי שכבתית, מורכבת כמוצר דיגיטלי, סדר וארגון הוא מפתח לעבודה משותפת במיוחד בין מעצבים למפתחים. כאשר אתם מעבירים את המושכות לפיתוח, דאגו שכל דבר מומחש ומוסבר היטב ויש לכל אלמנט לינק משלו כדי שהמפתחים לא יצטרכו לבצע עצירות ביניים ולהמתין למשהו ששכחתם במקרה.

גלו גמישות לתהליכי עבודה של המפתחים

אז אם נתייחס לכלל הזהב, גם אם אתם חושבים שאתם האורים והתומים של איך לעבוד בצוות, אם אתם זורמים עם המשפט תמיד תתייחסו לכל פרט בצוות שלכם כאילו הוא יותר חשוב מכם, גלו התחשבות בתהליכי עבודה של אחרים שאולי קצת שונים משלכם, גם אם אתם חושבים שלכם יש תהליכים טובים יותר.

זקוקים לפיתוח Front End?

השאירו פרטים ברורים ואחזור אליכם עד הארוחה הבאה, מבטיח.

    logo-face-fucsia
    איתי אלון
    מנכל ובעלים
    1
    ItayAlon.com
    הי
    איך אפשר לעזור?
    דילוג לתוכן