תכנון ומיקום תפריטים לאפליקציה UI UX.

מפת טווחי מתיחת אגודלים בשימוש בטלפון סלולרי

תכנון ומיקום תפריטים לאפליקציה UI UX

האופן שבו אנחנו משתמשים בטלפון הנייד שלנו משפיע על המוח שלנו. מחקר שנערך מצא כי למשתמשים בטלפון הנייד באופן יומיומי יש קליפה סומטו-סנסורית גדולה יותר. זה האזור של המוח ששולט באגודלים.

מחקרים נוספים מצאו כי רוב המשתמשים משתמשים בטלפונים שלהם ביד אחת. כאשר הם מחזיקים את הטלפון שלהם, הם ישתמשו ביד ימין או בשמאל כשהאגודל משמש לאינטראקציה עם המסך. האגודל הוא כמו העכבר של המשתמש אבל עם מגבלות.

מסכים קטנים לעומת מסכים גדולים

האזורים העליונים הופכים להיות קשים יותר להגעה ככל שלטלפונים הניידים יש מסך גדול יותר. לטלפונים עם מסך גדול (יותר מ -5 אינץ’) יש יכולת נגישות נמוכה יותר באזור העליון של הטלפון (פחות מ -5 אינץ’).

לטלפונים עם מסך גדול יש יכולת נגישות נמוכה בפינה הנגדית לאגודל המשתמש. בין אם זה בפינה השמאלית או הימנית, זה תלוי באיזה יד המשתמש מחזיק את הטלפון. אם המשתמשים מחזיקים את הטלפון ביד שמאל, האגודל שלהם יתקשה להגיע לפינה הימנית. אם הם מחזיקים את הטלפון ביד ימין, האגודל שלהם יתקשה להגיע לפינה השמאלית.

לעומת זאת, בטלפונים בעלי מסך קטן יש יכולת הגעה טובה לפינה התחתונה. הסיבה לכך היא כי המכשיר רזה מספיק על מנת שהאגודל יגיע לפינה.

האגודל הוא העכבר

בהתקנים שולחניים, משתמשים משתמשים בעכבר כדי לקיים אינטראקציה עם המסך. הם יכולים להזיז את העכבר לתפריטי ניווט בקלות. הסיבה לכך היא כי העכבר אינו מגביל את תנועת היד שלהם. אבל כאשר משתמשים מחזיקים טלפון סלולרי, לאגודל שלהם יש טווח תנועה מוגבל. ישנם אזורים מסוימים של המסך שאליהם לא ניתן להגיע. אזורים אלה ישתנו בהתבסס על היד שבה הם משתמשים כדי להחזיק את הטלפון שלהם ועל גודל המסך של הטלפון.

כאשר אתם ממקמים תפריט במיקום שקשה להגיע אליו עם האגודל, המשתמשים שלכם צריכים לשנות את תנוחת הטלפון בכף ידם כדי להזיז את האגודל קרוב יותר למטרה או שהם צריכים להשתמש ביד השנייה שלהם כדי לקיים אינטראקציה עם אזור זה. זוהי עבודה נוספת שיכולה להפוך את הניווט לקשה יותר ולהאט את פעילות המשתמש.

מפת טווחי מתיחת אגודלים בהשוואה בין מסכים גדולים לקטנים

חוק טווח האגודל

מומחי UI UX לא יכולים לשנות את האופן שבו משתמשים מחזיקים את הטלפון הנייד שלהם אבל הם כן יכולים לשנות את מיקום תפריט הניווט. רוב המעצבים מניחים את תפריט הניווט בחלק העליון של המסך. בעוד שתפריט בחלקו העליון של המסך לגיטימי בשולחן העבודה של המחשבים שלכם, ההפך הוא הנכון כשמדובר על הטלפון הנייד.

האזורים הכי קשים להגעה באמצעות האגודל נמצאים בחלק העליון של המסך. הצבת התפריט שלכם בחלק העליון תקשה על המשתמשים לנווט באפליקציה. תפריטים הם פיצ’רים בעלי תדירות שימוש גבוהה ועל כן יש צורך להציב את התפריט בהישג יד, מה שיאפשר למשתמשים להשלים את המשימות שלהם הרבה יותר מהר.

מחקרים מצאו כי “אזורים הנמצאים בהישג ידו של האגודל היו המהירים והנוחים ביותר לשימוש”. במילים אחרות, ככל שהמטרה קרובה יותר לאגודל, כך קל, נוח ומהיר יותר לייצר את הנגיעה. האזור שהכי קל לאגודל להגיע אליו הוא החלק התחתון של המסך. זה המקום שבו התפריט שלכם צריך להתמקם.

הערך במיקום

המיקום התחתון של התפריט מאפשר למשתמשים להקיש על סמל ההמבורגר ולבחור אפשרות הרבה יותר מהר. הצבת התפריט בחלק העליון מכריח את המשתמשים למקם מחדש את הטלפון שלהם או להשתמש ביד השנייה שלהם לנווט. זה דורש תמרון פיזי ומאט את זמן המשימה.
כאשר משתמשים מקישים על סמל המבורגר באגודל, התפריט ייפתח מהתחתית. כאשר אפשרויות התפריט קרובות יותר לתחתית הן בתוך טווח הגעת האגודל, לעומתם כאשר אפשרויות התפריט ממוקמות בחלק העליון של המסך הם מחוץ להישג ידו של האגודל.

בתפריט מסורתי הייתם ממקמים אפשרויות בעדיפות גבוהה בראש (למעלה). אבל בתפריט התחתון הסדר הוא הפוך – אפשרויות בעדיפות גבוהה ימוקמו בתחתית. ההיררכיה של התפריט החדש תתחיל עם אפשרויות בעדיפות הנמוכה ביותר בחלק העליון ובחלק התחתון, אפשרויות בעדיפות גבוהה יותר.

הנקודה המתוקה של האגודל

למשתמשי אפליקציות שונים יש העדפות שונות בשימוש באגודל לניווט, מחקרים מצאו איזור קטן שבו משתמש אינו צריך למתוח או לכופף את האגודל שלהם. הם קרו לנקודה הזו “הנקודה המתוקה”. למקם את התפריט שלכם במרכז התחתון של הטלפון משמעו להיות נגיש ב”נקודה המתוקה”. זה המקום הנגיש ביותר עבור משתמשים שמאליים וימניים, ולמסכים קטנים וגדולים.

ה”נקודה המתוקה” מועילה במיוחד למשתמשי טלפונים בעלי מסכים גדולים יותר. למשתמשי טלפון במסך קטן אין כמעט פינות בלתי נגישות, משתמשים אולי יצטרכו לכופף או למתוח את האגודלים שלהם כדי להגיע אליהם אך רוב השטח נגיש במידה מספקת. ככל שטרנד המסכים הגדולים מתפתח, חוק נקודת האגודל המתוקה הופך חשוב יותר לשיקולי העיצוב והתכנון. הניווט האידאלי למשתמשים הוא בתנועת אגודל קטנה ככל האפשר. יעילות מכנית זו תוביל להשלמת המשימה עבור המשתמש במהירות רבה יותר.

קחו בחשבון שאנחנו רגילים למצוא את תפריט הניווט למעלה, זו היתה ועדיין הנורמה המקובלת הרווחת בקרב אדריכלי האפליקציות (במיוחד באנדרואיד) ולכן הדעות חלוקות בנושא זה, עם זאת ניתן לראות כי מובילי דעה ומחנכי שוק ענקיים כדוגמת גוגל (יוטיוב), אפל ואחרים החלו לפעול בכיוון ולהטמיע תפריטים תחתונים. אני מניח שנראה שינוי רב ונורמות חדשות כסטנדרט גורף בשנה שנתיים הקרובות, גם במערכות ההפעלה.

מטרתו של מעצב חווית המשתמש (UX) היא להפוך את הניווט במכשיר הנייד למהיר וחלק ככל האפשר. שימוש בחוק “נגישות הבוהן” ו” הנקודה המתוקה” מאפשר לבצע משימות מהר יותר וקל יותר עבור המשתמשים. גם אם לא תבצעו את השינוי לאחריתו של עניין, לפחות הכניסו את זה למגוון השיקולים שלכם. הפתרון הוא פשוט והרווח אדיר.

זמין לכל בקשה

השאירו פרטים ברורים ואחזור אליכם עד הארוחה הבאה, מבטיח.
logo-face-fucsia
איתי אלון
מנכל ובעלים

    Related Posts

    1
    ItayAlon.com
    הי
    איך אפשר לעזור?
    דילוג לתוכן