חווית משתמש ו SEO

הקשר בין חווית משתמש לקידום אתרים אורגני

הקשר בין חווית משתמש לקידום אתרים אורגני

יש הרבה מן המשותף לשני הנושאים שנעסוק בהם במאמר הזה. שניהם מהווים מקצועות בתחום השיווק הדיגיטלי ושניהם בנויים מהמון מיומנויות, פרטים קטנים או גדולים וכמובן הרבה נסיון. למרות כל זאת, לדעתי משותף להם דבר אחר לגמרי.

מה שמשותף לשניהם הוא שבגדול, למרות שלשתי המטריות יש כללים לפיהם צריך לעבוד, בסופו של יום יש בהם הרבה השפעה של מקצוענות שמגיעה משילוב של ניסיון, קומון סנס וטאץ’.

במאמר הבא ננסה למצוא את הקשר שבין חווית משתמש אל קידום אורגני וננסה להבין מדוע הקשר הזה חשוב כל כך בקונטקסט עסקי. בסופו של דבר, אנחנו כאן בכדי למקסם רווחים בשבילנו או בשביל הלקוחות שלנו. אם מישהו גם נהנה בדרך, אז בכלל אחלה.

קצת הגדרות לפני שנתחיל

קידום אתרים הוא מכלול הפעולות שאנחנו עושים בכדי להביא דפים מסויימים (לא אתרים אלא דפים מתוכם) למעלה תוצאות החיפוש בגוגל על פני ביטויי מפתח שונים. לא נלאה אתכם כאן יותר מידי, אלא רק נזכיר את שלושת נדבכי הקידום: קישורים חיצוניים, תוכן ואופטימיזציה באתר. חוויית המשתמש נכללת כמובן בנושא האחרון. למעשה, כמעט כל סוג של אופטימיזציה באתר נוגעת לחוויית משתמש בצורה זו או אחרת, עוד נגיע לזה.

חוויית משתמש היא מכלול התחושות שאנו חווים במהלך שימוש במוצר כלשהו, במקרה הזה אתר אינטרנט. חוויית משתמש היא לא משהו שרוב המשתמשים יהיו מודעים אליו באופן ישיר. חשוב להבין זאת מפני שאותם משתמשים אולי יהיו בעלי דעה נחרצת לגבי אספקטים ויזואלים אחרים באתר. אתר יכול להיות מדהים ביופיו אבל אסוני מבחינת חוויית המשתמש וגם ההיפך הוא הנכון. אני מעדיף כמובן אתרים אסתטיים ובעלי חוויית משתמש חזקה כי עדיף להיות בריא ועשיר מחולה ועני, לא?

חוויית משתמש וקידום אתרים – חברים או יריבים?

בעיקרון יש לשאלה בכותרת שתי תשובות, לפעמים הם מסתדרים ותורמים זה לזה ולפעמים צריך להגיע לפשרה מסויימת ביניהם. בגדול, חוויית משתמש נהיית גורם משפיע יותר ויותר בקידום אתרים. האלגוריתם של גוגל מכניס שיקולי חוויית משתמש מפני שהם באמת מצביעים על אתר איכותי בו הגולשים ימצאו את מבוקשם. זה ניכר בצורה גדולה יותר עם כל עדכון גרסה של גוגל.

להלן אספקטים שונים של חוויית משתמש וכיצד הם משתלבים עם קידום האתר:

ניווט באתר

ניווט והתמצאות באתר הם גורם בסיסי הן ביצירת חוויית משתמש והן בקידום האתר. אלו שני נושאים שמקדמים ועוזרים האחד לשני. התמצאות באתר משמעה שהגולש יצליח לאתר בקלות תוכן שאותו הוא רוצה להשיג ושהוא יחשף לתוכן נכון בכל שלב בביקור באתר. ברגע שזה לא קורה, האתר ננטש לטובת מליון האתרים האחרים שכן יצליחו לספק לו תכנים בסדר ברור ונגיש. ניווט גם מתקשר להיררכיה של אתר שמשפיעה הן על חוויית משתמש טובה והן על קידום נכון על פני מילות מפתח רלוונטיות.

כיום, תוכן טוב איננו מספיק, צריך להשלים אותו עם ניווט יעיל ומבנה היררכי נכון בכדי להשאיר גולשים באתר שלכם.

פשטות

הסעיף הזה מתייחס לאופן בו הגולשים מבצעים פעולות שונות באתר שלכם, בעיקר פעולות שמביאות להמרה אבל לא רק. השאיפה היא לפשט את הפעולה בשני מישורים: האחד הוא פשוט לבצע פעולות בפחות הקלקות ופחות מילוי שדות. המישור השני מדבר על לתת למשתמש את ההרגשה הנכונה או העידוד לסיים את אותן פעולות. אם המשתמש נמצא שני קליקים מסיום, ספרו לו על זה. אם הוא יכול להמשיך לגלוש בזמן שהקבצים יורדים, כדאי שיהיה מודע לזה. אתר פשוט ויעיל שגם יודע לשדר את זה מייצר יחס המרה משופר. זה כבר לא רק עניין של קידום אתרים, אלא ממש של המטרה העליונה באתר – המרות.

נגישות והתאמה למכשירים

אתר אינטרנט הוא מוצר מורכב מכיוון שהוא יכול להיות מוצג על גבי סוגים שונים של מכשירים בגדלים שונים. לא רק זאת, אלא שמגוון התצוגות בו הוא רחב (למשל מפת הגעה, סרטון, עמוד טקסט) וכך גם המשתמשים השונים. ישנם משתמשים שיגיבו טוב לעמודים גדושים וישנם כאלו שיעזבו אותם באותו הרגע. מבחינת קידום האתר בגוגל, התאמה שלו למכשירים שונים כולל ניידים היא כיום תנאי להופעה בראש התוצאות. גוגל מעוניינת שהדפים עליהם היא ממליצה יהיו שימושיים גם מניידים וגם למשתמשים שנמצאים בחוץ.

ההשפעה של נגישות והתאמה גם משפיעה לטובה על קידום האתר מבחינת זמן גלישה ופרמטרים נוספים.

קונפליקטים בין חוויית משתמש לקידום אתרים

לעיתים שני היעדים הללו, חוויית משתמש מעולה ועמוד מקודם, קצת סותרים האחד את השני וצריך איכשהו לפשר בינהם. זה יכול לקרות למשל בעקבות סקריפטים שונים שאחראים על אנימציות או אפקטים שונים בעמוד. אותם אפקטים יכולים לעזור לנו ‘להדביק’ את האצבעות (או הסמן) של הגולש לאתר. מהצד השני, מן הטעינה של קוד כזה הוא יותר ארוך ויכול ליצור לנו בעיה בקידום. אותו הדבר נכון גם לגבי אלמנטים שונים כגון גלריות או אפילו סרטוני רקע. קונפליקטים רבים שנוצרים מול גורמים של חוויית משתמש הם על רקע של זמני טעינה. נושא נוסף שיוצר קונפליקטים הוא החיכוך המתמיד בין דפים שהם מאד ויזואלים ואסטטים לבין דפים עשירים בטקסט. אלו האחרונים אהובים על מקדמים מפני שניתן להכניס לתוכם ביטויים שונים.

זמין לכל בקשה

השאירו פרטים ברורים ואחזור אליכם עד הארוחה הבאה, מבטיח.

    logo-face-fucsia
    איתי אלון
    מנכל ובעלים
    1
    ItayAlon.com
    הי
    איך אפשר לעזור?
    דילוג לתוכן