הבלוג של איתי אלון

לעצב UI UX בצורה אופטימלית לזיכרון האנושי

בתור מעצבים, אנחנו רוצים לשאוף לעצב עבור הזיכרון לטווח קצר במוח האנושי. עומס הזיכרון קל יותר והאינטראקציה מהירה יותר ומתקיימת ללא שגיאות. אם המשתמש צריך לזהות או לשלוף מידע כלשהו מהזיכרון לטווח ארוך זה לוקח זמן, עומס קוגניטיבי ומגביר את ההסתברות להתרחשות שגיאה.

פירורי רמזים עבור המשתמש

לדוגמה: בידול לינקים שכבר ביקרנו בהם בצבע או צורה אחרים מאפשר הקלה משמעותית למשתמש בלנסות ולזכור את הסטטוס שהוא נמצא בו בכל זמן נתון בהתמצאות המרחבית.

ריבוי אלמנטים במקביל

המנעו מלהציג למשתמשים אלמנטים רבים בממשק אחד. יש להבחין בין האלמנטים השונים – באמצעות היררכיה חזותית או כל היררכיה אחרת, אחרת הממשק יהווה נטל על הזיכרון לטווח הקצר של המשתמש. אם אתם צריכים להשתמש במידע רב, חלקו את המסע של היוזר למספר צעדים עוקבים

עצבו בצורה עקבית

השתמשו בסט של תקנים בכל מוצר שאתם מעצבים או יוצרים. לא כל אלמנט צריך להיות ייחודי וממומצא, הרגילו את המשתמשים לחוויה שאחוז ממנה חוזר על עצמו בזמן, גודל וצורה. המשתמשים לא צריך כל הזמן ללמוד ולזכור דפוסים חדשים, אבל הם יכולים להשתמש בידע שכבר יש להם. אם לחצן אישור בדף הרכישה שעיצבתם סגול, כל לחצני האישור האחרים צריכים להיות סגולים גם כן, ובכך להקל על הנטל הקוגניטיבי של המשתמש.

אינטראקציה רגשית

המשתמשים יזכרו את הממשק שלכם בצורה ברורה יותר אם החוויה מעוררת רגש חיובי במהלך השימוש בו. רגשות יכולים להיות מופעלים בדרכים רבות. אסתטית ויזואלית, תקשורת מהנה או סיפוק פשוט לפתרון בעיה. ברגע שהצלחתם לעורר תגובה רגשית חיובית עם חווית המשתמש, המשתמשים יחזרו בשמחה להשתמש במוצר שלכם שוב ושוב. לתגובות שתעוררו יכולות להיות תוצאות שליליות מבחינה רגשית. חוויה רגשית שלילית חזקה מבחינת ההטמעה שלה כמו חוויה חיובית ולכן התוצאות יכולות להיות שליליות מבחינת החזרה והשימוש במוצר שלכם.

אפקט האקטיביות

מידע נזכר טוב יותר כאשר הוא נוצר באופן עצמאי אקטיבי ע”י המשתמש ולא נצרך פסיבית. למשל, אם משתמש יכול להתאים אישית את הנראות של הממשק, יהיה לו קל יותר לזכור את הפרטים.

אימות משתמש

מתכננים אימות משתמש ע”י יצירת סיסמה? דאגו שהדרישות שלכם מהמשתמש יהיו סבירות. הגדרת תקנים גבוהים מדי ביצירת סיסמאות עשויה להיראות כאמצעי יעיל להגברת האבטחה של המערכת, אך סביר להניח שתגרום לכך שהמערכת תהיה פגיעה יותר. המשתמש הממוצע יאלץ לרשום את הסיסמה וליצור הכבדה נוספת על הזיכרון לטווח הארוך שלו. (הצורך בלזכור מה הסיסמה כמו הצורך בלזכור היכן שמרו אותה ומה הדרך להגיע לשם).

למעצבים היום יש חופש הרבה יותר גדול לעצב את חווית המשתמש באופן מושלם. כאתם חושבים על העיצוב של המוצר שלכם או מקבלים את התוצרים מהמעצב שלכם, תמיד חשבו על איך אתם מקלים על היוזרים שלכם ברמץ הזיכרון לטווח ארוך ושאתם מעצבים עבור הזיכרון לטווח הקצר. תבלו את החוויה שעובר היוזר שלכם באלמנט רגשי וכך תדאגו שהמוצר שלכם יהיה זכיר ויקלט בזיכרון לטווח קצר באופן חיובי. הקלת העומס הקוגניטיבי על המשתמש שלכם יוריד את החסמים הטבעיים ויגביר את הערך שהוא מקבל עבור המוצר שלכם.

מקור מחקר:

Designing with the Mind in Mind by Jeff Johnson

Drop a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

חיוג מהיר